De Musici

Anne Marie Kamphuis

Sopraan

Sopraan Anne Marie Kamphuis is de onbetwiste ster van QAMM. De klank van haar stem is bijna ongeëvenaard en ze gebruikt haar stem vervolgens op prachtige en diverse wijze. Haar muzikale belangstelling is zeer breed: van Hildegard von Bingen, 12e eeuw, via de barokmuziek met  QAMM, tot 19e en 20e eeuwse muziek in diverse koren en met MAAN.

 

Anne Marie heeft zich van jongs af aan bezig gehouden met muziek en met zingen in het bijzonder. Sinds haar 18de kreeg zij privé-zangles van o.m. Hilary Reynolds, Ken Weekenstroo, José Scholte en Anna Marie Krijgsman. Sinds 2011 wordt ze gecoacht door Laura Tammeling. Verder heeft Anne Marie jarenlange ervaring in het geven van muzieklessen aan kinderen en zingt zij in semi-professioneel koorverband, voorheen bij Kamerkoor Toonkunst Rotterdam o.l.v. Daan Admiraal en het Oude Muziek Koor o.l.v. Daniël Reuss en tegenwoordig bij Consensus Vocalis o.l.v. Klaas Stok. De laatste jaren richt zij zich meer op solistisch werk, in QAMM en met MAAN.

Blokfluitiste Marèl Willems, dochter van Anne Marie, combineert een vrolijke en ontspannen presentatie met een prachtige toon en met vanzelfsprekende en overtuigende interpretaties. Zij bespeelt met plezier een gevarieerd aanbod aan blokfluiten. Binnen QAMM zijn dit met name de altblokfluit en de sopraanblokfluit uit de barokperiode, maar binnen andere ensembles en tijdens zomercursussen van Bert Honig, Christina Edelen en Mimi Mitchell speelt zij ook regelmatig op Renaissance blokfluiten.

 

Marèl is op haar achtste begonnen met blokfluitles aan de muziekschool in Doetinchem. Sinds 2009 heeft zij les van Bert Honig. Met veel enthousiasme speelt zij zowel in blokfluitensembles als solistisch. Dit laatste met name bij QAMM. In 2012 nam zij deel aan het Prinses Christina Concours in Enschede en kreeg een zeer positieve jurering. Tevens volgde zij masterclasses bij Erik Bosgraaf.

Marèl Willems

Blokfluit

Quintijn Hoogenboom Klavecimbel

Klavecinist Quintijn Hoogenboom, de nestor van het gezelschap, speelt al meer dan 40 jaar klavecimbel en hij heeft al bijna net zo lang basso continuo (*) gespeeld in verschillende ensembles en orkesten. De studie van het basso continuospel is er één van een lange adem. De rijping van al die ervaringen wordt nu geoogst binnen QAMM.

 

Quintijn heeft in zijn jeugd pianoles gehad van Arie Keijzer en later in zijn studententijd blokfluitles van Piet Kunst. Bij gebrek aan klavecimbels en klavecinisten in zijn omgeving koos hij voor dit instrument en besloot er zelf één te bouwen uit een bouwpakket, waarna hij les nam bij Jan van der Meer in Leiden. In Arnhem volgde Quintijn bijna tien jaar klavecimbel-les bij Kitty Huijbers. Vervolgens deed hij veel praktijkervaring op in diverse trio's, kwartetten en in het semi-professionele barokorkest "La Prunelle". Ook begeleidde hij verschillende koren, meestal op kistorgel. Sinds 2010 heeft hij les van Pauline Schenck. Door haar inspirerende lessen werkt hij nu zowel aan een betere techniek als aan een dynamischer basso continuospel, waarbij improvisatie een belangrijke rol speelt.

(*) Basso continuo:

In de barokperiode heeft vrijwel elk stuk een baspartij, die vaak voorzien is van cijfers. Het is de bedoeling dat zowel de melodie van de baslijn klinkt, als akkoorden die de harmonie van de muziek ondersteunen. De cijfers geven, zo nodig, aan welke akkoorden bij een bepaalde noot gespeeld moeten worden.

 

Deze baspartij wordt vaak gespeeld door een melodie-instrument (cello, gamba, fagot) en een akkoord-instrument (klavecimbel, orgel, gitaar, luit, harp). Bij QAMM hebben we ervoor gekozen om de basso continuo slechts met klavecimbel te doen, met de melodie in de linkerhand en de akkoorden in de rechterhand.

 

Tokkelinstrumenten als klavecimbel, harp, gitaar en luit vervullen bovendien nog een belangrijke ritmische rol.

© 2016 - QAMM.

Gegevens versturen...

Er is iets misgegaan...

YOU'RE ON THE LIST!